۱۳۸۹ فروردین ۲۷, جمعه

بازنشستگی قبل از موعد برای از ما بهتران!!

آقا اجازه :باز نشستگی قبل از موعد و اجرا نشدن ان توسط جناب وزیر موجبات دلخوری بسیاری از همکاران فر هنگی شده بود . اما انچه ان را قابل تحمل می کرد اجرا نشدن ان برای همه و نبودن تبعیض و ...در بین همکاران بود . کامنت زیر از طرف یک همکار خانم به صورت خصوصی ارسال شده است صحت وسقم ان را نمی دانم . در اینجا می اورم به امید اینکه کسی تکذیب کند . کاش کسی تکذیب کند ولو بصورت خصوصی
بازنشستگی قبل از موعد برای از ما بهتران !!
 وزیر به اصرار دوستان سهمیه 50 نفری را در نظر می گیرند و آخرین مهلت را اخر اسفند قرار می دهند ...دوستان نزدیک از این بند استفاده نموده و اضافات به کسانی میرسد که به دنبال بازنشستگی به وزارتخانه رفته بودند و جویا شده بودند ... این عده  خود را قاطی ان 50 نفر نموده و هم اکنون از اسفند 88 بازنشسته محسوب شده و در حال حاضر حق التدریس دریافت می نمایند ....از این به بعد طرف حسابمان را کارگزینی اداره نمی دانیم ....یکراست کل معلمین می توانند به وزارتخانه جهت دریافت اخرین اخبار مراجعه نمایند

۱۳۸۹ فروردین ۲۶, پنجشنبه

راز شاد زیستن

 لذت بردن از زندگی



زندگی  شما می‌تواند به زیبایی رویاهایتان باشد. فقط باید باور داشته باشید که می‌توانید کارهای ساده‌ای انجام دهید وفراموش نکنید همیشه یک نفرهمراه شماست و اون هم خداست . در زیر لیستی از کارهایی که می‌توانید برای داشتن زندگی شادتر انجام دهید، آورده شده است. هر روز آنها را به کار بگیرید و از زندگی خود در این سال لذت ببرید..
سلامتی:
۱- آب فراوان بنوشید.
۲- مثل یک پادشاه صبحانه بخورید، مثل یک شاهزاده ناهار و مثل یک گدا شام بخورید.
۳- از سبزیجات بیشتر استفاده کنید تا غذاهای فراوری شده.
۴- بااین ۳ تا E زندگی کنید: Energy (انرژی)، Enthusiasm (شور و اشتیاق)، Empathy (دلسوزی و همدلی).
۵- از مدیتیشن، یوگا، نماز و دعا کمک بگیرید.
۶- بیشتر بازی کنید.
۷- بیشتر از سال گذشته کتاب بخوانید.
۸- روزانه ۱۰ دقیقه سکوت کنید و به تفکر بپردازید.
۹- ۷ ساعت بخوابید.
۱۰- هر روز ۱۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید و در حین پیاده‌روی، لبخند بزنید.

شخصیت:
۱۱- زندگی خود را با هیچ کسی مقایسه نکنید: شما نمی‌دانید که بین آنها چه می‌گذرد.
۱۲- افکار منفی نداشته باشید، در عوض انرژی خود را صرف امور مثبت کنید.
۱۳- بیش از حد توان خود کاری انجام ندهید.
۱۴- خیلی خود را جدی نگیرید.
۱۵- انرژی خود را صرف فضولی در امور دیگران نکنید.
۱۶- وقتی بیدار هستید بیشتر خیال‌پردازی کنید.
۱۷- حسادت یعنی اتلاف وقت، شما هر چه را که باید داشته باشید، دارید.
۱۸- گذشته را فراموش کنید. اشتباهات گذشته شریک زندگی خود را به یادش نیاورید. این کار آرامش زمان حال شما را از بین می‌برد.
۱۹- زندگی کوتاه‌تر از این است که از دیگران متنفر باشید. نسبت به دیگران تنفر نداشته باشید.
۲۰- با گذشته خود رفیق باشید تا زمان حال خود را خراب نکنید.
۲۱- هیچ کس مسئول خوشحال کردن شما نیست، مگر خود شما
۲۲- بدانید که زندگی مدرسه‌ای می‌ماند که باید در آن چیزهایی بیاموزید. مشکلات قسمتی از برنامه درسی هستند و به مانند کلاس جبر می‌باشند.
۲۳- بیشتر بخندید و لبخند بزنید..
۲۴- مجبور نیستید که در هر بحثی برنده شوید. زمانی هم مخالفت وجود دارد.

جامعه:
۲۵- گهگاهی به خانواده و اقوام خود زنگ بزنید.
۲۶- هر روز یک چیز خوب به دیگران ببخشید.
۲۷- خطای هر کسی را به خاطر هر چیزی ببخشید.
۲۸- زمانی را با افراد بالای ۷۰ سال و زیر ۶ سال بگذرانید.
۲۹- سعی کنید حداقل هر روز به ۳ نفر لبخند بزنید.
۳۰- اینکه دیگران راجع به شما چه فکری می‌کنند، به شما مربوط نیست.
۳۱- زمان بیماری شغل شما به کمک شما نمی‌آید، بلکه دوستان شما به شما مدد می‌رسانند، پس با آنها در ارتباط باشید.

زندگی:
۳۲- کارهای مثبت انجام دهید.
۳۳- از هر چیز غیر مفید، زشت یا ناخوشی دوری بجویید.
۳۴- خداوند درمان‌گر هر چیزی است. (ذکر خدا شفای هر دردی است.)
۳۵- هر موقعیتی چه خوب یا بد، گذرا است.
۳۶- مهم نیست که چه احساسی دارید، باید به پا خیزید، لباس خود را به تن کرده و در جامعه حضور پیدا کنید.
۳۷- حتی بهترین هم می‌آید.
۳۸- همین که صبح از خواب بیدار می‌شوید، باید از خداوند تشکر کنید.
۳۹- بخش عمده درون شما شاد است، بنابراین خوشحال باشید.
آخرین اما نه کم‌اهمیت‌ترین:
 
۴۰- لطفا این موارد را به هر کسی که دوست دارید، بفرستید.

از وبلاگ در بندی در هندوستان/نوشته هاي معلمي در تركيه

رییس جمهور ایران در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه یک دولتی ایران پخش شد گفت : بنده شعار دو بچه کافی است را قبول ندارم .


گرچه بحث تنظیم خانواده به معنای تناسب فرزندان با امکانات و شرایط زندگی در کلیه تمدنها،سوابق کهن دارد. و در جهان امروز ۸۵ درصد از کشورهای جهان سوم و در جوامع صنعتی صددرصد زنان واجد شرایط، از برنامه تنظیم خانواده پیروی می‌نمایند، اما رییس جمهور ایران می گوید این مساله سیاست غلطی بود که غربی‌ها انتخاب کرده و امروز پشیمان هستند .
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  دکتر احمدی‌نژاد رییس جمهور ایران گفت : این مساله سیاست غلطی بود که غربی‌ها انتخاب کرده و امروز پشیمان هستند و سرمایه سنگینی برای حفظ هویت و فرهنگ خود می‌پردازند، چرا باید در مسیری قرار بگیریم که نتیجه آن مشخص است.
رئیس‌جمهور با مقایسه امکانات فعلی کشور با ۳۰ و ۶۰ سال اخیر، آن را دلیلی برای «آمادگی کشور جهت افزایش جمعیت» دانست و گفت: داشتن دو فرزند و یک فرزند سیاست غربی است و قدیم با آن وضعیت افراد ۷ یا ۸ فرزند داشتند.
وی از آنچه که «سکوت علما» در رابطه دو فرزندی بودن خواند، انتقاد کرد و تاکید کرد که مخالف این است که دو بچه کافی است.
احمدی‌نژاد گفت کشور قابلیت داشتن ۱۵۰ میلیون جمعیت را دارد.
احمدی نژاد تصریح کرد: یک بار گفتم خیلی ها تمسخر کردند با دو بچه کافیه مخالفم.
* تاریخچه تنظیم خانواده در جهان و ایران
کنترل موالید از زمان‌های قدیم وجود داشته است. روند کنترل جمعیت و تنظیم خانواده به جوامع باستانی در نژادها و ادیان مختلف باز می‌گردد. ازسالیان دور از دوره پیامبران بزرگ چون موسی ، پیامبر قوم یهود  و زرتشت پیامبر باستانی ایران مورد توجه ادیان بوده است.
بحث تنظیم خانواده به معنای تناسب فرزندان با امکانات و شرایط زندگی در کلیه تمدنها،سوابق کهن دارد.
مستندات باقی مانده ؛ سابقه کنترل موالید را ۴۰۰۰ سال قبل در مصر، ۱۶۰۰سال قبل در هند، ۱۳۰۰ سال قبل در چین و ۲۰۰۰ سال قبل در یونان و ایران نشان می‌دهد. تاریخ بشر وسایل و مواد فراوانی را به عنوان ابزار جلوگیری از حاملگی در خود ثبت کرده است؛ جوشانده، ریشه گیاهی، قرص‌هایی از باروت و جیوه، عسل حاوی زنبورهای مرده و … . ارسطو روغن سدر و روغن زیتون را برای کشتن اسپرم توصیه می‌نمود.

در هندوستان ۲۰۰۰ سال پیش، از نمک سنگ که به روغن آغشته شده بود، استفاده می‌کرده‌اند.
ولی اغلب سیاست‌های جمعیتی با توجه به میزان بالای مرگ و میر در جهت افزایش زاد و ولد بوده است تا اینکه در دهه‌های پایانی قرن ۱۸ متفکرانی چون مانتوس به بعد اقتصادی و اجتماعی قضیه توجه و به بحرانی که به سبب فرزندآوری بی‌رویه قریب‌الوقوع خواهد بود، اشاره نمودند. به این ترتیب بحث کنترل موالید در انگلستان به سایر کشورهای اروپایی و امریکایی وارد گردید.
حدود ۳۰۰ سال قبل که برای اولین بار میکروسکوپ کشف شد و سلول‌های اسپرماتوزوئید در زیر میکروسکوپ دیده شد، تشخیص دادند که نطفه مرد باعث باروری می‌شود.
برنامه‌های تنظیم خانواده در مفهوم اخص در سطح جهانی قدمتی در حدود ۵۰ سال دارد. امروزه حدود ۸۵ درصد از کشورهای جهان سوم و قریب ۹۵ درصد از جمعیت آنها، از خدمات تنظیم خانواده حمایت می‌کنند. در جوامع صنعتی صددرصد زنان واجد شرایط، از برنامه تنظیم خانواده پیروی می‌نمایند، ولی فقط نیمی از زنان در کشورهای درحال توسعه از این تکنولوژی نوین، بهره‌مند می‌شوند. در سنگاپور ۷۰ درصد زنان از این روش‌ها استفاده می‌کنند.
در ایران تنظیم خانواده از حدود ۳۰ سال پیش به صورت رسمی پذیرفته شده است و سیاست‌های جمعیتی مبتنی بر تنظیم خانواده در ایران، طی دو مرحله اتخاذ و به مورد اجرا گذاشته شده است.

مرحله نخست طی سال‌های ۱۳۵۷-۱۳۴۶ (پیش از انقلاب) و مرحله دوم از سال ۱۳۶۸ تاکنون.
سال ۱۳۴۶ در وزارت بهداری واحدی بنام بهداشت و تنظیم خانواده استقرار یافت تا بر جمعیت کنترل و محدودیت اعمال کند. در سال‌های بعدی این واحد، تحت عنوان سازمان تنظیم خانواده شهرت یافت.

دوره دوم سیاست‌های تحدید موالید و برنامه‌های تنظیم خانواده در ایران در سال‌های ۱۳۶۸ اتخاذ و به مورد اجرا گذاشته شد. زمانی که در سال ۱۳۶۷ نتایج سرشماری منتشر و میزان رشد جمعیت (بطور کلی ۹/۳ درصد بدون احتساب معاودین عراقی و پناهندگان افغانی ۵۵/۳) و شاید بطور دقیق‌تر ۲/۳ درصد در سال‌های ۵۵ تا ۶۵ اعلام شد. خطر افزایش انفجاری جمعیت و زمان دو برابر شدن آن (یا نرخ ۹/۳ درصد در هر ۱۸ سال یکبار) متفکرین جامعه و در رأس آن، دولت را به فکر اتخاذ سیاستی رسمی مبنی بر کاهش موالید انداخت.

در سال ۱۳۶۸ سیاست رسمی جمهوری اسلامی مبنی بر کاهش موالید تحت عنوان تنظیم خانواده اتخاذ و اجرای آن به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های ذیربط دیگر واگذار شد.
در سال ۱۳۶۹ شورایی بنام شورای تحدید موالید با تصویب دولت و به ریاست وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکیل و در سال۱۳۷۰ با ایجاد اداره کل جمعیت و تنظیم خانواده، برنامه‌های جمعیتی گسترش یافت و در تاریخ ۲۶/۲/۷۲ قانون تنظیم خانواده مشتمل بر چهار ماده و دو تبصره در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ دوم خرداد ماه ۱۳۷۲ به تأیید شورای نگهبان رسید.

اهداف تنظیم خانواده و تأثیر سلامت و بقاء مادران و کودکان
تنظیم خانواده در مقیاس خانوادگی، وسیله‌ای برای فاصله‌گذاری بین فرزندان و تعیین تعداد فرزندان است و در مقیاس اجتماعی یکی از راه‌های برقراری تعادل میان توسعه اقتصادی اجتماعی و میزان رشد جمعیت است. البته جلوگیری از زاد و ولد، تنها راه حل توسعه یافتگی نیست بلکه یکی از راه‌ها می‌باشد که البته تعادل میان رشد اقتصادی و افزایش جمعیت را باید از جایی شروع کرد.
هزینه جلوگیری از تولد هر نوزاد به مراتب کمتر از مخارجی است که به ازای هر تولد یا به صورت خدمات عمومی مورد نیاز و تأمین سلامت- غذا- آموزش و غیره بشود. هدف نهایی طرح تنظیم خانواده ارتقاء سطح سلامت و بهداشت خانواده‌هاست. برای اجرای برنامه‌های تنظیم خانواده می‌توان هدف‌های زیر دنبال کرد:
ارتقاء سلامت زنان
ارتقاء سلامت جنین و شیرخوار
 

اهداف غیر مستقیم تنظیم خانواده
مراعات حقوق و آزادی زنان
عدم تخصیص دوران فعال و سودمند زنان صرفاً برای فرزند‌آوری و بچه‌داری بیشتر
فراهم سازی امکانات مشارکت فعال در جامعه
حفظ سلامت و نشاط کودکان
امکان تحقق شرایط مناسب ایفای نقش مادری و پدری
حفظ آزادی‌های فردی خانواده در تصمیم‌گیری
پیشگیری از سقط جنین‌های ناخواسته و غیر قانونی
پیشگیری از ارتقاء بیماری‌های ارثی به کودکان
تأمین ثبات خانواده بر اثر کاهش مشکلات و اختلافات خانواده.
 

فعالیت‌های تنظیم خانواده در ایران بر چهار محور اجرا می‌شود
آموزش: آموزش عمومی و چهره به چهره به خانواده – آموزش‌های علمی و فنی شامل برگزاری کارگاه‌های آموزشی – بازآموزی پزشکان و آموزش دانشجویان و مبادله اطلاعات با استادان خارج از کشور
تدارک و تهیه وسیع و متنوع وسایل پیشگیری از بارداری
تحقیقات در زمینه شاخص‌های جمعیت و برنامه‌های تنظیم خانواده
نظارت و ارزشیابی فعالیت‌های تنظیم خانواده در سطح کشور

* کنترل موالید یعنی برنامه‌ریزی تعداد زاد و ولد در خانواده.
کمیته کارشناسی سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۷۱ تنظیم خانواده را چنین تعریف نموده است: تنظیم خانواده، روش اندیشه و زندگی است که بصورت داوطلبانه و بر پایه آگاهی، بینش و تصمیم‌گیری توسط افراد و زن و شوهرها در جهت ارتقاء بهداشت و بهزیستی خانواده‌ها اتخاذ می‌شود و از این رو در توسعه اجتماعی کشور، سهم مؤثری دارد.
بر این اساس تنظیم خانواده مشتمل بر اقدام‌‌هایی است که افراد و زوج‌ها را یاری می‌دهد تا از داشتن فرزند ناخواسته جلوگیری کنند، فاصله بین فرزندان خود را تنظیم کنند، زمان تولد فرزندان را با سن و شرایط دیگر خود تطبیق دهند و آگاهانه درباره تعداد فرزندان خود تصمیم بگیرند.

خبر مهم:اعتراض صدا وسیما به پارازیت!!

صدا وسیما در اعتراض به ارسال پارازیت نامه به اتحادیه مخابرات جهانی نوشته و نسبت به این اقدام  اعتراض کرده بخش هایی از این نامه خواندنی است .
 سوابق بسيار روشن و درخشان كشور ما در رعايت قوانين و مقررات اتحاديه نشان دهنده آن است كه قانون‌گرايي در سرلوحه اقدامات كشور قرار گرفته است و هيچ مورد از نقض قوانين و تخلف از مقررات توسط ما ثبت نشده است.
متأسفانه تاكنون در چندين نوبت سيگنال‌هاي مزاحم مشكلات عديده‌اي را براي شبكه‌هاي ما ايجاد كرده است. ............................
در حاليكه اصول شناخته شده حقوق بين‌الملل و نيز اصل حق بيان آزاد اطلاعات كه مبنا و اساس حق پخش مستقيم ماهواره‌اي است اين اقدامات را محكوم مي‌كند و كنوانسيون‌ها و معاهدات مختلف، ايجاد سيگنال‌هاي مزاحم، ارسال پارازيت (Jamming) و اختلال در شبكه‌هاي پخش را ممنوع اعلام كرده‌اند، ولي متأسفانه اتحاديه شما هيچ‌گونه عكس‌العملي در اين زمينه‌ها نداشته است و به حمايت از يكي از اعضاي فعال خود برنخواسته است در حاليكه حداقل انتظار از اتحاديه اين بود كه اينگونه اقدامات را محكوم نمايد و مانع ادامه آن شود.

آقا اجازه؟

برخي ازامتیازات خروج از تهران !

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور از تصویب اعطای تسهیلاتی در دولت به کارمندانی که از تهران به شهرهای دیگر مهاجرت کنند، خبر داد. 
لطف الله فروزنده گفت: مصوبه ای در دولت گذرانده و جدول امتیازاتی برای کارمندانی که به شهرهای دیگر مهاجرت کنند، در نظر گرفته شده است که بر اساس آن : 
هر چه منطقه مورد نظر کارمند به مناطق محروم نزدیک تر باشد از خدمات بیشتری بهره می برند.
وی گفت: بخش نخست این مصوبه به حقوق مربوط می شود؛ 
مهاجران به شهرهای دیگر فوق العاده های بیشتری به دست می آورند و بین 25 تا 50 درصد حقوقشان افزایش می یابد. 
رتبه کسانی که از تهران مهاجرت کنند ارتقا می یابد. 
بخش دیگر این است که: تصدی این افراد برای پست های بلاتصدی با اولویت خواهد بود.
بخشی از این مصوبه مربوط به تسهیلات، مسکن، وام و امکاناتی است که فرد می خواهد در شهر جدید اسکان یابد.

خبر هاي داغ آموزش و پرورش از زبان وزير

درباره ی بیمه طلایی:

*بیمه ایران با پرداخت 12 هزار تومان به ازای هر نفر در مناقصه طرح بیمه طلایی معلمان برنده شده است که 6 هزار تومان آن را آموزش و پرورش و 6 هزار تومان دیگر را معلمان پرداخت می‌کنند
 
* زمان شروع اين قرارداد از اول ارديبهشت ماه خواهد بود. كليه جراحي‌هاي تخصصي و پزشكي شامل اين قرارداد خواهد شد و همكاران فرهنگي :
اگر به بيمارستان‌هاي طرف قرارداد مراجعه كنند 100 درصد هزينه‌ها را براساس تعرفه نظام پزشكي دريافت خواهند كرد.
اما اگر طرف قرارداد نباشد 20 درصد آن كسر خواهد شد. 
اين بيمه در حال حاضر شامل فرهنگیان شاغل است و در آينده مشمول بازنشستگان نيز خواهد شد.

*در طرح بیمه طلایی معلمان خانواده‌ فرهنگیان از جمله فرزندان تحت پوشش قرار می‌گیرند، اما معلمان نمی‌توانند والدین خود را تحت پوشش قرار دهند.

مدارس: 

*66درصد مدارس تهران نیازمند بازسازی است و از 33 هزار کلاس شهر تهران، 22 هزار کلاس با مشکل مواجهند.
*از سال آینده مدارس پیش‌دانشگاهی مستقل نخواهیم داشت و مدارس پیش‌دانشگاهی با دبیرستان‌ها تجمیع می شوند.
*پیش از این، کسانی که معدل زیر 14 داشتند نمی‌توانستند در مدارس پیش‌دانشگاهی روزانه شرکت کنند، اما از این به بعد این را برمی‌داریم و این مورد نیز نیاز به قانون ندارد.
 +++++++++++++++++++++++++

*استخدام‌هایی که اعلام شده، بخشی از طرح تحول بنیادین است.
*محور تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدیران مدارس هستند.
*هر نوع دریافت نقدی از معلم در همه جا ممنوع است.
*حداقل یک برنامه شش تا 12 ساله برای تغییر یک برنامه لازم است و این گونه نیست که از اول مهر همه چیز را تغییر می‌دهیم. 

*من در جایگاهی نیستم که بگویم شورای عالی انقلاب فرهنگی درست می‌گوید یا مجلس، چون آن‌ها مسوولان فرادستی من هستند و من مجری قانونم.
*من طرحی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی نفرستاده‌ام، یک سال قبل از آمدن من این طرح به شورا رفته بود!
*امروز همه دنیا متاثر از خانواده‌ شهدا هستند و ما نباید تنبلی و ناکارآمدی خود را به حساب شهیدان بگذاریم.

 باز نشستگي:
*کسانی که دارای بیماری صعب العلاج بوده و خواستار بازنشستگی پیش از موعد باشند، در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.
*آموزش و پرورش در مورد بازنشستگی پیش از موعد یک‌هزار میلیارد تومان بدهکار است .
*اگر قرار باشد از منابع داخلی اعتبار پاداش بازنشستگی پیش از موعد  را پرداخت کنیم، باید پول حق‌التدریسی‌ها را به آن اختصاص دهیم که در این صورت نیز پول حق‌التدریسی‌ها  با هشت ماه تاخیر پرداخت می‌شود.
*پاداش بازنشستگان پیش از موعد درحال پرداخت است و در کمتر از یک ماه تمامی معوقه‌های آن‌ها پرداخت خواهد شد .

مطالبات فرهنگیان:
*از اردیبهشت ماه، تمام مطالبات فرهنگیان به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد، به طوری‌که هیچ بدهی در هیچ زمانی نسبت به فرهنگیان نخواهیم داشت.

۱۳۸۹ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

پذیرش کامل قانون هدفمندی یارانه توسط دولت

اکونیوز:نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی از پذیرش اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها از سوی رئیس جمهور بدون ارائه طرح یا لایحه اصلاحی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir) "محمد حسن ابوترابی فرد " که ریاست جلسه امروز سه شنبه مجلس را برعهده داشت در آغاز جلسه علنی طی سخنانی با اشاره به جلسه خود و تعداد دیگری از نمایندگان با رئیس جمهور و بحث در خصوص چگونگی اجرای قانون مذکور از پذیرش اجرای قانون مصوب مجلس از سوی رئیس جمهور بدون ارائه طرح و لایحه اصلاحی خبر داد.
وی گفت:‌ در این جلسه نهایتا رئیس جمهور اعلام آمادگی کرد که با رایزنی و تبادل نظر بدون نیاز طرح اصلاحی همکاران و یا ارائه لایحه بتوانیم مسیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را هموار کنیم.
ابوترابی ابراز امیدواری کرد در این راستا مجلس و دولت با همکاری و همدلی مسیر پرفراز و نشیب اجرای هدفمند کردن یارانه ها را پیش ببرند و راه برای رشد و توسعه سیاسی اقتصادی و اجتماعی کشور هموار گردد.

فوق العاده مناطق محروم

دولت با اختصاص 500 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش و باقیمانده بدهی مناطق محروم موافقت کرد.  بر اساس مصوبه هیئت وزیران، مبلغ 5 هزار میلیارد ریال تنخواه گردان به منظور پرداخت مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش و باقیمانده بدهی فوق العاده مناطق محروم در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرد.
این مصوبه در ماه جاری به تصویب دولت رسیده و سپس با امضای معاون اول رئیس جمهور به وزارتخانه های آموزش و پرورش، امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ابلاغ شده است

واقعیت و توهم ابرقدرتی باستانی

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، دومین ویژه‌نامه‌ی سال ۲۰۱۰ خود را به ایران اختصاص داده. این مجموعه از چهار بخش اصلی تشکیل شده و شامل مطالبی خواندنی و بحث‌انگیز درمورد جامعه، تاریخ و فرهنگ ایرانیان از دوران باستان تا امروز است.
ایران برای بسیاری از ناظران و پژوهشگران پدیده‌ای دشوارفهم، ناشناخته و بعضا اسرارآمیز است؛ چه در دورانی که ایرانیان بر بخش بزرگی از جهان حکم می‌راندند، چه امروز که حاکمانش خود را زمینه‌سازان ظهور امام زمان می‌دانند. تلاش برای فهم ایران و ایرانیان از دوران تاریخ‌نویسان یونان باستان آغاز شده و تا امروز ادامه دارد. ویژه‌نامه‌ی مجله‌ی آلمانی اشپیگل را می‌توان به عنوان نمونه‌ای از این تلاش‌ها تلقی کرد. باستان‌شناسان و ایرانشناسان آلمانی از دیرباز نقش مهمی در شناخت و معرفی فرهنگ و تاریخ ایران داشته‌اند. ارنست هرتسفلد نخستین آلمانی‌ای بود که اواسط دهه‌ی دوم قرن بیستم کاوش‌های باستان‌شناسی در تخت جمشید را آغاز کرد و با ترجمه‌ی کتیبه‌ی داریوش و یافتن هزاران لوح گلی پرتوی تازه بر گذشته‌ی ایران باستان افکند. این ویژه‌نامه مطالب خود را زیر عنوان «ابرقدرت دوران باستان، دولت خدایی ملایان» به خوانندگان المانی‌زبان عرضه کرده است.

عظمتی که بود و توهمی که برجا مانده
ویژه نامه‌ی اشپیگل با بررسی تاریخ و فرهنگ کهن ایران در مقاله‌ای از دیتر بدنارتس زیر عنوان «عظمت و توهم» آغاز می‌شود. نویسنده به توصیف دیدار از تخت جمشید می‌پردازد که به گفته‌ی او همه‌ی ایرانیان از اسلامگرایان تا سلطنت‌طلبان به آن افتخار می‌کنند. او از محمود احمدی‌نژاد نقل می‌کند که ماه مارس سال ۲۰۰۷ سران قدرت‌های بزرگ جهان را به بازدید از تخت جمشید دعوت کرد تا آنگونه که او می‌گوید «قدرت و توانایی‌های مردم ما را به چشم ببینند.»
نویسنده مدعی است جای پای هویتی را که ایرانیان با تکیه بر گذشته‌ی پرافتخار، برای خود تصور می‌کنند و به آن می‌بالند، می‌توان حتا در باور به تشیع و رفتار حاکمان جمهوری اسلامی نیز دنبال کرد. دیتر بدنارتس می‌نویسد، تخت جمشید نمادی از ابرقدرتی باستانی است که در حافظه‌ی جمعی ایرانیان حک شده و بر رفتار حاکمان آن تا به امروز تاثیر گذاشته. به اعتقاد او غروری که این گذشته‌ی دور در ذهنیت ایرانیان به وجود آورده مرزهای قدرت، واقعیت و توهم را درهم ریخته است.
به زعم نویسنده، فتح ایران و به آتش کشیدن تخت جمشید به عنوان نماد قدرتی جهانی، چنان ضربه‌ای بر ذهنیت ایرانیان وارد آورده که اثر آن تا زمان حال برجا مانده است. بر این اساس رویای شکوه دوران باستان، از زمان سقوط سلسله هخامنشیان بارها انگیزه‌ی فرمانروایان این سرزمین بوده تا زمانی و به شکلی بار دیگر به یکی از بازیگران مهم صحنه‌ی جهانی تبدیل شود. بیهوده نیست که محمود احمدی نژاد چند روز پیش و در زمانی که کشور در اوج نابسامانی‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قرار دارد ادعا می‌کند «ایران قدرتمندترین کشور جهان است
حساسیت گروه‌های متخاصم نسبت به ایران باستان
در مقاله «عظمت و توهم» جنبه‌هایی از تاریخ ایران با نگاهی انتقادی دیده می‌شود که برای اغلب ایرانیان قابل قبول و خوشایند نیست؛ افسانه خواندن این باور که نخستین منشور حقوق بشر جهان از دستاوردهای کوروش هخامنشی بوده، از آن جمله است.
مستبد خواندن کوروش و شک در مورد اهمیت محتوای منشور او پیشتر نیز (جولای ۲۰۰۸) موضوع مقاله‌ی دیگری در مجله اشپیگل بود. آن مقاله در داخل و خارج از ایران با مخالفت‌ها و اعتراض‌های فراوانی روبرو شد. نویسنده‌ی ان یادداشت، ماتیاس شولتز، معتقد است کوروش نیز چون دیگر حاکمان دوران باستان مستبدی جبار بوده و توجه او به حقوق بشر و رواداری فریب و تبلیغاتی است که جهانیان تا امروز در دام آن گرفتارند.
زمانی که نوشته‌ی یاد شده منتشر شد ایرانیان سلطنت طلب و مخالفان ضد سلطنت جمهوری اسلامی با همان تندی به آن پرداختند که راست‌ترین گروه‌های اصولگرایان در داخل کشور. خبرگزاری فارس که از رسانه‌های افراطی حامی احمدی‌نژاد و وابسته به سپاه پاسداران محسوب می‌شود اشپیگل را متهم می‌کند که «با دیدی مغرضانه و با پیش كشیدن پیشینه خاندان منحوس پهلوی و برگزاری جشن‌های پر خرج ۲۵۰۰ ساله» کوروش را پادشاهی مستند معرفی می‌کند. خبرگزاری فارس هفتم مرداد ۸۷ می‌نویسد، برخلاف «اظهارات غرض ورزانه نشریه اشپیگل ... سازمان ملل نیز اعلام كرد كه کوروش كبیر "خواستار صلح" بود.»
همزمان با عکس‌العمل خبرگزاری فارس، "پایگاه تاریخ و فرهنگ ایران" نیز اقدام اشپیگل را همسو با حمله‌های دیگر مغرضان به میراث فرهنگی ایرانیان می‌داند «که در مقاله‌ای تهمت‌هایی به کوروش بزرگ زده و استوانه‌ی خشتی وی را دروغی دانسته است.»
"ایران در دوران مغول ایران شد"
گفتگو با برت فراگنر ایرانشناس مشهور اتریشی از دیگر مطالبی است که برخی از نظرات مطرح شده در آن مورد پسند بسیاری از ایرانیان نیست. فراگنر استاد پیشین دانشگاه بامبرگ، موسس و (تا سال ۲۰۰۹) رئیس انستیتوی ایرانشناسی آکادمی علوم اتریش است. فراگنر که پارسیان را ابرقدرت و از پیشگامان تمدن بشری معرفی می‌کند، معتقد است مفهوم "ایران" نه در دوران هخامنشیان که در زمان حکومت ایلخانیان مغول پدید آمده است.
او امپراتوری پارسیان را خاستگاه بسیاری از نمودهای تمدن بشری می‌داند و می‌گوید ایرانیان این جنبه از تاریخ باستانی خود را تا به امروز در حافظه‌ی جمعی نگه داشته و به آن اعتقاد دارند. فراگنر می‌گوید روشنفکران تبعیدی ایران وقتی در سال ۱۹۱۶ در برلین مجله‌ای را منتشر کردند، گرچه تمایلات مارکسیستی داشتند، آن را به نام یکی از قهرمانان اساطیری شاهنامه، «کاوه» نامیدند. فراگنر می‌گوید یک سال بعد که انقلاب بلشویکی در روسیه به پیروزی رسید مقاله‌ای در کاوه منتشر شد که در آن مزدک به عنوان "نخستین کمونیست" خوانده شده. به تعبیر فراگنر این ادعا معنایی ندارد جز این که، این تفکر را ما ایرانیان از خیلی وقت پیش می‌شناختیم.
هویتی که ایرانیان با تکیه بر پیشینه‌ی پارسیان برای خود ساخته و پرداخته‌اند موضوعی است که در بسیاری از نوشته‌های این ویژه‌نامه به آن اشاره شده است. نکته‌ی دیگری که در بسیاری از نوشته‌ها مشترک است، دشواری فهم ایران امروز در پرتو تاریخ پرفراز و نشیب ملتی است که زمانی بر بخشی از سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا حکومت می‌کردند و در دوران معاصر مرزهای کشور خود را در معرض هجوم "بیگانگان" می‌بینند.
پارس کهن را خاستگاه اعتقادات بنیادین مذهبی خوانده‌اند. جهان را در جدال همیشگی خیر و شر، تاریکی و روشنایی فهم کردن و انسان را در معرض وسوسه‌ی اهریمن دیدن هسته‌ی اصلی رویکردی زرتشتی است که به دیگر مذاهب نیز راه یافته است.
فداییان اسماعیلی و بهشت زمینی
ویژه‌نامه‌ی اشپیگل بررسی ایران باستان را با تحلیل تاریخ‌نویسان یونانی، به ویژه هردوت دنبال می‌کند، که به زعم بسیاری سازنده‌ی تصویر ایرانیان نزد غربیان بوده است. این بررسی با اوج و فرود ساسانیان ادامه می‌یابد تا در بخش دوم به «ورود الله» به ایران برسد. این مقاله را کریستف برنر نوشته که دانش‌آموخته‌ی دانشگاه ماربورگ است. او می‌نویسد اسلامی شدن ایران بیش از آنکه حاصل پیروزی اعراب در میدان جنگ بوده باشد، برآمده از قراردادهایی بود که با وعده‌های فریبنده مورد پذیرش ایرانیان مغلوب قرار گرفت.
در این مقاله به نقش زبان فارسی و ایرانیان در تدوین دستور زبان عربی و متون مذهبی مسلمانان پرداخته شده. برنر می‌نویسد هر شش گردآورنده معتبر احادیث ایرانی‌الاصل بوده‌اند.
ظهور اسماعیلیان موضوع مقاله دیگری از این مجموعه است. اسماعیلیان را در اروپا از سفرنامه‌ی مارکوپولو می‌شناختند که به اعتقاد بسیاری از ایرانشناسان تقریبا هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد. مطابق این تصویر رهبران اسماعیلیان بهشتی این‌جهانی برای فداییان خود ساخته بودند تا آنها پیش از ترورهایی که انجام می‌دهند در باغ‌هایی با جویبارهای شیر و عسل و شراب، و حوریان زیبارو جهان وعده داده شده را تجربه کنند.
تاریخ بر بستر افسانه و اسطوره
سیمونه کایزر در «بوستان زبان» به ستایش شعر فارسی در دوران اوج و شکوفایی آن می‌پردازد؛ به حافظ که به تعبیر او سرودهایش بوی باغ‌های شیراز را می‌دهد و جزیی از هویت ایرانیان به شمار می‌رود. کایزر در ادامه به رودکی و خیام اشاره دارد و به اشتباه شعرهای به جا مانده از خیام را «دو هزار رباعی» عنوان می‌کند. نویسنده در این مقاله که اظهارات مناقشه‌برانگیز در آن کم نیست، به شعر مولوی و سعدی نیز پرداخته است. شاهنامه فردوسی اثری است که هم در این بخش و هم در دیگر نوشته‌های این ویژه‌نامه بارها به آن اشاره شده است. بسیاری از نویسندگان بر این نکته تاکید دارند که در روایت ایرانیان از تاریخ، جدا کردن مرز میان واقعیت تاریخی با افسانه و اسطوره کار ساده‌ای نیست.
حمله مغول که به تعبیر یکی از نویسندگان اشپیگل تاثیری عمیق بر تاریخ ایران داشته موضوع یکی دیگر از نوشته‌های این ویژه‌نامه است. نویسنده همچون پروفسور فراگنر ایلخانیان را حاکمانی می‌داند که از زمان فرمانروایی، این بخش از امپراطوری جهانی خود را ایران خواندند. نویسنده معتقد است علت استفاده از این نام برای بسیاری از تاریخ‌نویسان همچنان معمایی حل ناشده است.
شکوه دوران باستان؛ مرهمی بر زخم ناکامی‌ها
هوشنگ شهابی استاد علوم سیاسی دانشگاه بوستون در مقاله‌ی خود راه ایران برای ورود به دوران مدرن را از قرن شانزدهم میلادی تا امروز پی می‌گیرد. او معتقد است راهی که شاه اسماعیل صفوی پس از زوال حکومت مغول، آغاز کرد به تشکیل دولت‌هایی انجامید که ادامه‌ی آن به جمهوری اسلامی رسیده است.
در نظر نویسنده جلال ال‌احمد و علی شریعتی از روشنفکرانی هستند که در پدید آمدن زمینه‌های فکری جمهوری اسلامی نقشی مهم ایفا کرده‌اند. از اینها، یکی غرب را مسئول زوال ایران می‌دانست و دیگری مدلی از اسلام انقلابی را تبلیغ می‌کرد که با برداشت‌های معمول از اسلام تفاوت داشت و آن را به ایدئولوژی کسب قدرت تغییر می‌داد. در ادامه‌ی بررسی اسلام‌گرایی در ایران مقاله‌ای نیز به شاه عباس صفوی اختصاص دارد که شهر اصفهان را به عظمت و زیبایی لندن و پاریس بنا کرد و تا به «نصف جهان» شهرت یابد.
در مقاله‌ای زیر عنوان «فرانسویان آسیا» شناخت و تصور اروپاییان قرن‌های اخیر از ایران بررسی شده است. به نظر نویسنده تصویری که در غرب از ایران وجود دارد تا امروز ریشه در کلیشه‌ها و نظرگاه‌های کهن دارد؛ سرزمینی که مردمانش از سویی با آفرینش بازی شطرنج، هنر فرش‌بافی، تقویم خورشیدی و نقاشی‌های مسحورکننده نقش فرانسویان هنرشناس و هنرمند آسیا را دارند، از سوی دیگر بیش از دو هزار سال با کابوس و رویای ابرقدرتی از میان رفته هویت خود را شکل می‌دهند و بر زخم‌ شکست‌ها مرهم می‌گذراند.
حکومت پهلوی و رفتار غرب
داود معتدل که سرگرم نوشتن کتابی درباره سفر شاهان ایران به اروپا در قرن نوزدهم است، ایران تا پایان دوران پهلوی را از نگاه اروپاییان تحلیل کرده است. او در مورد برخورد با حکومت پهلوی می‌نویسد، در غرب جنبه‌ی دیکتاتورمنشانه حکومت شاه سابق چندان مورد توجه نبود، زیرا ایران به عنوان متحدی در برابر نفوذ کمونیسم دیده می‌شد.
در مقاله‌ی دیگری روی کار آمدن سرسلسله پهلوی، رضا شاه، مورد بررسی قرار می‌گیرد. استخراج نفت در ایران و روی کار آمدن و کنار گذاشتن مصدق نیز موضوع مقاله‌ی دیگری در این ویژه‌نامه است.
آخرین نوشته در بخش سوم به سال‌های پایانی حکومت پهلوی اختصاص دارد. این سال‌ها با نگاهی انتقادی بررسی شده‌اند و نویسنده معتقد است، در دوران پهلوی دوم تنها دولتیان رشوه‌خوار و فاسد به ثروت رسیدند. نویسنده می‌گوید گرچه شاه در ظاهر علیه فساد اداری و دولتمردان فاسد موضع می‌گرفت اما در زندگی شخصی مثال بهتری نبود. نویسنده به بنیاد پهلوی اشاره می‌کند که به گفته‌ی او هتل‌ها، کارخانه‌ها و کشتی‌های تجاری را در تملک خود داشت اما به هیچ مرجعی حساب پس نمی‌داد.
دولت خدایی و تبعیدیان
دولت خدایی عنوان چهارمین و آخرین بخش از ویژه‌نامه اشپیگل است. در این بخش شکل‌گیری جمهوری اسلامی، جنگ ایران و عراق و جنبش اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم به بحث گذاشته شده است. همچنین بررسی جنبش زنان در یک قرن گذشته بخشی از مطالب این بخش را به خود اختصاص داده است. مقاله‌ی دیگری به ایرانیان در تبعید می‌پردازد. در این مقاله از نویسندگان و شخصیت‌های مختلفی که در شهرهای اروپا ساکن‌اند نام برده می‌شود.
تمرکز این نوشته بر روی زندگی و فعالیت شیرین نشاط هنرمند و فیلمساز و فرج سرکوهی روزنامه‌نگار و داستان‌نویس است. نشاط تازه‌ترین کار خود را که یک فیلم سینمایی به نام «زنان بدون مردان» است به جنبش ازادی‌خواهی در ایران تقدیم کرده است. فرج سرکوهی که خیال بازگشت به وطن، آسایش‌اش را سلب کرده می‌گوید، با طولانی شدن سال‌های تبعید علاقه‌ی آدم به خیلی چیزها از دست می‌رود.
عنوان‌ها اهمیت ندارند؟
در واپسین بخش از ویژه‌نامه اشپیگل گفتگویی نیز با فرزند ارشد محمدرضا شاه پهلوی وجود دارد که در همان نخستین پرسش به مسئله‌ای اشاره می‌کند که در میان ایرانیان بسیار مورد بحث قرار گرفته. خبرنگار اشپیگل می‌گوید «کسی را که ولیعهد ایران بوده و می‌بایست به عنوان جانشین پدرش محمدرضا شاه پهلوی بر تخت سلطنت جلوس می‌کرد، باید چگونه خطاب قرار بدهیم: والاحضرت، عالیجناب، پادشاه عالیقدر ....؟» و رضا پهلوی در پاسخ می‌گوید که برای او عنوان‌ها چندان اهمیتی ندارند و مهم ایده‌ها و تصوراتی هستند که او مایل است در مورد آینده‌ی کشورش به مخاطب ارائه کند.
با این همه برای هواداران او و مخالفان رژیم سلطنتی به کار بردن و نبردن عنوان «شاهزاده» برای فرزندان محمدرضا شاه پهلوی اغلب به موضوع بحث و جدل تبدیل شده. ظاهرا نزدیک بودن خاطرات دوران پهلوی هنوز امکان فاصله گرفتن از انقلابی که به سرنگونی این حکومت منجر شده را فراهم نمی‌کند؛ و یا برخورد دوگانه به پیشینه و تاریخ گذشته، که در بسیاری از نوشته‌های این ویژه‌نامه به ان اشاره شده، شامل گذشته‌ی نزدیک نیز می‌شود.

دویچه وله / بهزاد کشمیری‌پور/بلاگ نيوز

پس از ماه ها بلاتکلیفی ... سرانجام دادگاه " محمد داوری " برگزار می شود





سخن معلم : پس از ماه ها بلاتکلیفی ، سرانجام دادگاه آقای " محمد داوری " - مسئول آموزش و اطلاع رسانی سازمان معلمان ایران و سردبیر سایت سحام نیوز - در روز چهارشنبه بیست و پنجم ماه جاری در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست آقای " مقیسه " برگزار می شود .
محمد داوری  17شهریور سال قبل در محل دفتر حزب اعتماد ملی بازداشت و روانه زندان شد .
این دادگاه دوم ایشان بوده و دادگاه اول او در اول آذر سال 88 برگزار شد .
محمد تاکنون دوبار اعتصاب غذا کرده است و آخرین اخبار به نقل از سایت سحام نیوز موید وضعیت وخیم ایشان از نظر جسمی و روانی بوده است .
" سخن معلم "  به جد خواهان تبرئه کامل ایشان از تمام اتهامات می باشد و نیز آزادی تمام معلمان دربند را طلب می کند .

۱۳۸۹ فروردین ۲۳, دوشنبه

بيمه طلايي هديه آموزش و پرورش در هفته معلم به تمام فرهنگيان

وزير آموزش و پرورش، بيمه طلايي فرهنگيان را به عنوان هديه آموزش و پرورش در هفته معلم به همه فرهنگيان اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، حميد‌رضا حاجي‌بابايي در برنامه خبري شبكه يك صدا و سيما در خصوص تفاوت تفاهمنامه بيمه طلايي فرهنگيان با بيمه پايه يا تكميلي فرهنگيان اظهار داشت: در گذشته فرهنگيان بيمه پايه و تكميلي داشتند كه سقف آن بسيار پايين بود و نارضايتي عمومي بين فرهنگيان در رابطه با بحث بيمه درماني و مراجعه به مراكز درماني وجود داشت.
وي ادامه داد: از 4 ماه گذشته سعي كرديم، بيمه جامع و كاملي براي آنها تعريف كنيم كه روز گذشته ‌تفاهمنامه بيمه طلايي فرهنگيان را امضا كرديم.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به ويژگي‌هاي بيمه طلايي فرهنگيان‌ بيان داشت: اين بيمه تقريباً در همه امور بدون سقف است؛ در رابطه با درمان، داروها، ويزيت مراجعه به پزشكان و حتي 10 بيماري صعب‌العلاج به هر ميزاني كه هزينه در بر داشته باشد، هيچ‌گونه مبلغي از سوي فرهنگيان پرداخت نمي‌شود.
وي با اشاره به اينكه بيمه طلايي بالاترين و كامل‌ترين بيمه فرهنگيان است، افزود: اين بيمه علاوه بر فرهنگيان افراد تحت تكفل آنها را نيز پوشش مي‌دهد؛ پيش‌بيني ما اين است كه بيش از 2 ميليون نفر از فرهنگيان و خانواده‌هايشان زير پوشش اين بيمه قرار خواهند گرفت.
حاجي‌بابايي يادآور شد: قرارداد بيمه طلايي براي نخستين بار در وزارت آموزش و پرورش به همت دولت و مسئولان و با تأكيدات مقام معظم رهبري براي توجه ويژه به فرهنگيان از روز گذشته منعقد شد و از اول ارديبهشت اين بيمه به عنوان بيمه طلايي اجرايي مي‌شود.
وي افزود: ما 11 نوع بيمه ديگر داريم؛ در رابطه با بيمه خودرو فرهنگيان قراردادي بسته شد كه فرهنگيان مي‌توانند حتي بيمه خودرو را 12 ماهه بپردازند و يك حركت بسيار خوب و زيبايي انجام شد كه شرح اين را براي همه فرهنگيان به صورت مكتوب ارسال خواهيم كرد و آنها در همين هفته اعلام آمادگي خودشان را در مراكز آموزش و پرورش در مدارس اعلام خواهند كرد و ما هم از اول ارديبهشت كار را اجرايي خواهيم كرد.
وي با بيان اينكه بيمه طلايي شامل فرهنگيان بازنشسته نمي‌شود، ادامه داد: بيمه طلايي فقط شامل فرهنگيان شاغل و خانواده‌ و افراد تحت تكفل آنها خواهد بود خيلي از امورات فرهنگيان بازنشسته تحت عنوان خدمات وزارت رفاه قرار مي‌گيرد. بازنشستگان فرهنگي يك نوع بيمه دارند كه در حال اجراست اما به گستردگي بيمه طلايي نيست.

فوق‌العاده جذب و مرخصي فرهنگيان و ايثارگران برخي مناطق پرداخت نمي‌شود

نماينده مردم تالش نسبت به پرداخت نشدن معوقه فوق‌العاده جذب و مرخصي كاركنان شاغل در مناطق شهري بخش‌هاي كمتر توسعه يافته و عطف به ماسبق شدن اين قانون تذكر داد.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، بهمن محمدياري با اشاره به مصوبات هيات وزيران در خصوص مناطق شهري جزء و بخش‌هاي توسعه نيافته و كمتر توسعه يافته متذكر شد: متاسفانه مزاياي سال‌هاي 86، و 87 اين مناطق معوق شده و پرداخت نشده است. با توجه به صراحت قانون براي پرداخت فوق‌العاده جذب و مرخصي كاركنان شاغل در مناطق شهري بخش‌هاي كمتر توسعه يافته و براساس مصوبات و بخش نامه‌هاي آموزش و پرورش ،‌دولت فرهنگيان و ايثارگر شاغل در اين بخش‌ها را از دريافت حق قانوني و مسلم خود محروم كرده است.

نماينده مردم تالش با اشاره به تقديم نامه‌اي با بيش از 200 امضاء به رييس‌مجلس ،‌گفت: اين نمايندگان خواستار احقاق حق فرهنگيان شده‌اند. از شما مي‌خواهم علاوه بر پيگيري موضوع و ارجاع اين نامه به كميسيون آموزش و تحقيقات ، تصميم عاجل براي احقاق حقوق فرهنگيان را اتخاذ كنيد، فرهنگيان نسبت به اين تصميم بسيار معترض هستند.

وي متذكر شد: اجراي بخشنامه مورد نظر در آينده نيز خسارات سنگيني به لحاظ علمي به مناطق محروم وارد مي‌كند.

لاريجاني در پاسخ به تذكر نماينده تالش گفت: رييس كميسيون آموزش و تحقيقات موضوع مطرح شده را به صورت جدي پيگيري كنند

توجه به فرهنگيان لازمه تحقق سال همت مضاعف در آموزش و پرورش است

عضو كميسيون آموزش مجلس گفت: لازمه تحقق سال همت مضاعف و كار مضاعف، توجه به انگيزه فرهنگيان و افزايش رضايت شغلي آنان از طريق توجه به معيشت و منزلت اجتماعي آنان است.

فرهاد بشيري در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» با بيان اينكه زيرساخت و بستر موفقيت‌ هر ملت و كشوري دستگاه‌هاي آموزشي آن هستند، گفت: اگر در بخش فرهنگ و آموزش بيشترين توجه صورت گيرد، در ساير عرصه‌ها هم موفق‌ خواهيم بود و اگر بي‌توجهي كنيم، در ساير بخش‌ها نيز توفيق چنداني نخواهيم داشت.
نماينده مردم پاكدشت در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به شعار همت مضاعف و كار مضاعف در سال جاري اظهار داشت: مجلس به ويژه كميسيون آموزش و تحقيقات، براي تحقق اين شعار با تمام توان و بضاعت همراه وزير و مسئولان آموزش و پرورش خواهد بود.
بشيري در ادامه بهره‌گيري از ابزارها و امكانات مختلف جهت بارور كردن استعداد‌هاي پرورشي دانش‌آموزان را از ديگر الزامات تحقق اين شعار دانست و افزود: در رابطه با اولياي دانش‌آموزان بايد تلاش شود تا بيشترين تعامل و همگامي از سوي آنان با مدارس صورت گيرد.
وي با اشاره به محتواي كتاب‌هاي آموزشي اظهار داشت: محتواي دروس بايد با توجه به اقتضائات فرهنگي جامعه ما مورد توجه و بازبيني قرار گيرد؛ علاوه بر اين، لازم است براي ارتقاء كيفيت فضاهاي آموزشي نيز تلاش شود.
بشيري همچنين با اشاره به جلسه سال جاري كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با وزير آموزش و پرورش تأكيد كرد: كميسيون آمادگي بسيار خوبي دارد تا همكاري و كمك لازم را براي تحقق هر آنچه كه مجموعه آموزش و پرورش براي بهبود وضعيت وزارتخانه صلاح مي‌داند، اعمال كند. 
 

آقای وزیر این دولت...اگر به قول شما همه معلمان وزیران واقعی هستند لطف فرموده مقدمات آزادی این " وزیران در بند " را فراهم نمایید !








 چندی پیش خبری با عنوان " معلمان زنداني، هفته معلم آزاد مي‌شوند " توجهم را جلب کرد . تصورم این بود که دوستان معلم که ماه هاست بدون دلیل و یا بی جهت در زندان به سر می برند مورد توجه مسئولان آموزش و پرورش قرار گرفته اند ؛ اما محتوای خبر چیز دیگری بود !


هر چند این اقدام برای معلمان نیز کاری قابل تقدیر است .


بخوانید :

" رييس مركز نيروي انساني آموزش‌وپرورش:

معلمان زنداني، هفته معلم آزاد مي‌شوند

در هفته معلم تلاش مي‌شود با هماهنگي ساير دستگاه‌ها فرهنگياني كه به نحوي به علل استطاعت مالي در حوادث غيرعمدي در زندان به سر مي‌برند، شناسايي و آزاد شوند.

ایلنا : کد خبر : 115725

اگرچه از مسئولان آموزش و پرورش این دولت داشتن چنین انتظاری نمی تواند واقع گرایانه باشد !

اما اظهار نظر و تمجید های غیر واقع گرایانه آن ها نمی تواند محملی برای سکوت در برابر این سخنان باشد !

بخوانید :

" وزير آموزش و پرورش: همه معلمان وزير هستند

خبرگزاري آريا- حاجي بابايي، وزير آموزش و پرورش چهارشنبه خطاب به كاركنان حوزه ستادي گفت: معتقدم همه معلمان اهل انديشه، فكر و نظر هستند، همه معلمان وزير هستند و با اين ويژگي‌ها مي‌توان دنيا را متحول كرد.


به گزارش سرويس اجتماعي آريا به نقل از مركز اطلاع‌رساني وزارت آموزش و پرورش، حاجي بابايي اظهار داشت: من به پشتوانه شما اين پست را قبول كرده‌ام و با كاهش فاصله بين صف و ستاد نام آموزش و پرورش را پرآوازه مي‌كنيم.


وي افزود: عاملي كه مي‌تواند به انسان اميد دهد، اطمينان است و اطمينان از نگاه مثبت دوجانبه حاصل مي‌شود.

وزير آموزش و پرورش در ادامه افزود: بخش اعظمي از مشكلات آموزش و پرورش در اثر تلاش از درون قابل حل است، به گونه‌اي كه تلاش چند ماهه گذشته همكاران، گواه اين مدعا مي‌باشد.


وي با تاكيد بر اين‌كه اعتقاد به نظام، رهبري و صداقت از مهم‌ترين ويژگي‌هاي همكاران در نظام آموزش و پرورش مي‌باشد، افزود: اعتماد به خدمتگزاري دولت را بايد بيشتر و پايدارتر كنيم.


حاجي بابايي از همكاران حوزه ستادي خواست تا نظرات معلمان را در مورد طرح‌هاي اجرا شده، به دست آورند.

وزير در پايان، معلمان و جامعه فرهنگي را محق‌ترين افراد براي سوار شدن در كشتي نجاتي دانست كه امروز به بهانه اسلام، ولايت و انقلاب اسلامي به وجود آمده است و براي آنها در سال جديد آرزوي توفيق كرد.

کد خبر: 20100311120519090



سوال این است که چرا مسئولان وزارت آموزش و پرورش تاکنون درمقابل همکاران زندانی همچون " رسول بداغی ، محمد داوری ، هاشم خواستار ، فرزاد کمانگر ، عبدالرضا قنبری و... سکوت کرده اند ؟


آیا آن ها تصور می کنند وارد شدن در این حوزه ها – حتی از موضع ریش سفیدانه و انسانی – وارد شدن و یا دخالت در خطوط قرمز است ؟

و یا فکر می کنند که این معلمان از دایره و تعریف " معلم بودن " خارج شده اند !

اگر به قول وزیر این دولت " همه معلمان وزير هستند " ...

آیا این وزیران لایق توجه قانون و حقوق شهروندی نیستند !

آقای وزیر این دولت !

اگر به قول شما همه معلمان وزیران واقعی هستند لطف فرموده مقدمات آزادی این  " وزیران در بند " را فراهم نمایید !

همین ما را بس ...
 
سخن معلم

۱۳۸۹ فروردین ۲۲, یکشنبه

سخنی با وزیر و مشاوراو در تشکل ها و معلمان منتقد

تعامل و اعتماد بین، معلمان و وزیر ومدارس ووزارتخانه، زمانی اشکارتر می گردد که کارشناسان مو فقیت یا عدم موفقیت و شکست یا پیرورزی هر طرح و ابتکار واندیشه ای را نتیجه همراهی یا عدم همراهی معلمان با اموزش وپرورش می دانند .

معلمان انتظار دارند که حاجی بابایی وزیر هم تشنه ی نقد باشد ، شان معلم نقاد ونکته سنج و حساس به انچه که در آموزش وپرورش می گذرد ، در نظام مدیرتی او از معلم مطیع و بی تفاوت اجل واکرم باشد ، از انتقاد ها و طرح دید گاه ها و تعامل و همفکری با معلمان و تشکل های منتقد و اگاه شدن از تفکرات و میزان رضایتمندی یا نارضایتیشان از طرح ها و برنامه های وزارتخانه استقبال کند .

تعامل و ارتباط دوسویه معلمان و تشکلهایشان با وزارتخانه در دوره فرشیدی اسیب جدی دیده و دیواری از بی اعتمادی بین انها کشیده شد .در دوره فرشیدی پست مشاوروزیر در امو تشکل ها حذف شد و وزیر خود را از اندیشه و تفکر و نقطه نظرات معلمان بی نیاز دانست و وقع ما وقع

حاجی بابایی از مشاور وزیر در امور تشکل ها بخواهد با توجه به در پیش بودن هفته ی بزرگداشت مقام معلم پی گیر وضعیت معلمان زندانی و نوع اتهام و رسیدگی به امور حقوقی انها شود تا وزارت هم به بی تفاوتی در قبال معلمانش متهم نگردد .

همانگونه که تشکل های معلمی از پیام وزیر به این گونه تشکل ها (تشکل های دولت ساز) بر می اشوبند . بر انان نیز فرض است که نه تنها سیاسی کاری نکرده که حتی شائبه کار سیاسی و عهده دار شدن نقش اپو زیسیون را در آموزش وپرورش بازی نکنند و برنامه ونقشه راه خود را بگونه ای تنظیم کنند که از محدوه کار صنفی و حرفه ای خارج نشوند
رسول پاپايي
اول : این که آموزش وپرورش فراگیرترین وزارت خانه است و گستردگی به وسعت جغرافیای ایران دارد و نیمی از شاغلان دولت در این وزارتخانه کار می کنند واین که معلمی  رکن حر کت جامعه به سوی توسعه و تعالی  وفلاح است به تنهایی دلیل خوبی است که تعامل با معلمان و گشودن در یچه هایی جهت ارتباط واقعی و جدی  و دوسویه  با انان  امری اجتناب ناپذیر میباشد . اهمیت این تعامل و اعتماد بین، معلمان و وزیر ومدارس ووزارتخانه، زمانی اشکارتر می گردد که کارشناسان مو فقیت یا عدم موفقیت و شکست یا پیرورزی هر طرح و ابتکار واندیشه ای را نتیجه همراهی یا عدم همراهی معلمان با اموزش وپرورش می دانند .
دوم : حاجی بابا یی از بدنه معلمی است او اهمییت و جایگاه  همراهی معلمان و نقش انتقادات سازنده ی انان  را خوب می داند  و خود در دوران وکالتش همیشه وزیران آموزش وپرورش وبرنامه هایشان را به بوته ی نقد می کشید . اکنون هم معلمان از او انتظار دارند که حاجی بابایی وزیر هم  تشنه ی نقد باشد ، شان معلم نقاد ونکته سنج و حساس به انچه که در آموزش وپرورش می گذرد ، در نظام مدیرتی او از معلم مطیع و بی تفاوت اجل واکرم باشد ، از انتقاد ها و طرح دید گاه ها  و تعامل و همفکری با معلمان  و تشکل های منتقد و اگاه شدن از تفکرات و میزان رضایتمندی یا نارضایتیشان از طرح ها و برنامه هایش  استقبال کند . انها انتظار دارند که  حاجی بابایی برای این تعامل و ارتباط دوسویه   که در دوره فرشیدی اسیب جدی دیده  و دیواری از بی اعتمادی دو سویه را مو جب  شده  طرح و  برنامه داشته باشد و چگونگی فرو ریختن  این دیوار بی اعتمادی را با همکارانش بخصوص مشاورش در امور تشکل ها مهندسی کند و ان را از  مجموعه ی همکارانش در وزارت مطالبه کند .
سوم : اقای حاجی بابایی و مشاور وزیر در امور تشکل ها نیک می دانند که در دوره فرشیدی پست مشاوروزیر در امو تشکل ها حذف شد و وزیر خود را از اندیشه و تفکر و نقطه نظرات معلمان بی نیاز دانست ووقع ما وقع . تلاش های علی احمدی  و باز گشت مجدد این  پست  به علت کو تاهی عمر وزرات او و عمیق بودن شکاف بی اعتمادی به نتایج پر رنگی منجر نشد  ونگاه تشکل ها و معلمان منتقد و وزارت به یکدیگر همراه  با شک و تردید باقی ماند .اما حاجی بابایی جنسش متفاوت است او به نهاد های مردم محور و تشکل های صنفی اعتقاد دارد ، حداقل گذشته او این را نشان می دهد ، قبل از وزرات حامی تشکل های معلمی بوده است . به انتقاد و سازنده بودنش معتقد است .تعامل و ارتباط دوسویه وزارت و مدرسه و معلم ووزیر  از دغدغه هایش است  وهمین دغدغه است که باعث می شود  در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان و چگونگی اداره ان فراخوان دهد . نشان داده است که به دنبال دیدار های چهره به چهره است و ظرفیت سفر های استانی دولت و دیدار با معلمان را ازدست نمی دهد  همه ی اینها در جای خود خوب و قابل تقدیر است .اما اینگونه دیدارها و جلسات وفرخوان ها بیشتر درد دل های شخصی و مشکلات محلی و اداری  و دید گاه های غیر کارشناسی را  در بردارد . اکنون که بارقه هایی از امید  در میان معلمان دیده می شود  شایسته است که  با مطالعه احکام صادر شده در حق معلمان منتقد  توسط  فرشیدی و تغییر وتطیف انها  گامی عملی بردارد و انتقاد سازنده را نیاز وزیر و حق معلمان منتقد و تشکل ها بداند و از مشاور خود بخواهد با رایزنی با وزارت کشور و سایر ار گان ها موانع را از سر راه تشکل ها بردارد.  وحتی از او بخواهد با توجه به  در پیش بودن هفته ی بزرگداشت مقام معلم  پی گیر وضعیت معلمان زندانی و نوع اتهام و رسیدگی به امور حقوقی انها شود  تا وزارت هم به بی تفاوتی در قبال معلمانش  متهم نگردد . به نقطه نظرت و دید گاههای مشاور وزیر در این پست توجه کند وبا حضوراو در شورای معاونین  به همگان نشان دهد که مقرب ترین فرد به مقام وزارت  کسی است که نقطه نظرات معلمان را بیان می کند .
چهارم : نگارنده  به عنوان یک معلم اعتقاد دارد، همانگونه که تشکل سازی به نام معلم یا بها دادن به تشکل های دولتی معلمی گره از مشکلات باز نمی کند . و همانگونه که  تشکل های معلمی از پیام وزیر به این گونه تشکل ها بر می اشوبند . بر انان نیز فرض است که نه تنها سیاسی کاری نکرده که حتی شائبه کار سیاسی و عهده دار شدن نقش اپو زیسیون را در آموزش وپرورش بازی نکنند و برنامه ونقشه راه خود را بگونه ای تنظیم کنند که از محدوه کار صنفی و حرفه ای خارج نشوند و همان گونه که انان از وزیر می خواهند تا آموزش وپرورش رااز بازی های سیاسی و جناحی دور نگه دارند خود نیز با تعامل و منطق و گفتگو با توجه به برخی نشانه ها و حر کتهای  عملی  وزیر  و با حفط رویکرد انتقادی اورا در برداشتن گامهای عملی بزرگ در جهت ارتقا کمی و کیفی حرفه معلمی و اموزش وپرورش و ایجاد رفاه برای معلمان یاری دهند.
 منبع: